På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Vi stiller krav til vores medlemsvirksomheder

SAMFUNDSANSVAR ER IKKE BARE NOGET VI TALER OM
Video med SBA's formand Jørgen Utzon om servicebranchens samfundsansvar

Virksomheder i Servicebranchens Arbejdsgiverforening overholder Servicenormen. Servicenormen er en lang række etiske og praktiske krav, som vi stiller alle vores virksomheder. Blandt andet kræver vi, at alle ansatte løbende bliver uddannet og bliver behandlet med respekt og efter loven. Desuden kræver vi, at der tages hensyn til miljø og arbejdsmiljø, og virksomheden har en mangfoldig og rummelig arbejdsplads. Men vi stopper ikke her – vores medlemmer skal også sørge for, at deres underleverandører lever op til de samme skrappe krav.

Så vælger du en leverandør, som lever op til Servicenormen, vælger du samtidig en leverandør, som leverer kvalitet og garanti for rene linjer.

Se alle servicevirksomheder, som lever op til Servicenormen her.

Du kan læse mere om Servicenormen og de krav, vi stiller til vores medlemsvirksomheder her:

DER STILLES KRAV TIL:
  • Virksomheden skal have styr på de økonomiske attester igennem serviceattester fra Erhvervsstyrelsen og arbejdsskadeforsikringer. Det sikrer, at indkøberne hurtigt kan få et overblik over, hvorvidt virksomhedens økonomi og attester er i orden.
  • Virksomheden skal have styr på leverancen af de aftalte serviceydelser gennem løbende måling, vurdering og opfølgning på de leverede ydelser. Herunder kræves et system til opfølgning af den aftalte kvalitet med kunden.
  • Virksomheden skal have en holdning til miljø. Der sikrer størst muligt omfang anvendes miljømærkede midler. Det er godt for miljøet og for bundlinjen.
  • Virksomheden skal kunne dokumentere, at arbejdsmiljøet er i orden. Den skal blandt andet have et arbejdsmiljøledelsessystem, gennemføre APV og deltage i arbejdsmiljøuddannelser.
  • Virksomheden skal have en skriftlig personalepolitik. Politikken skal som minimum indeholde retningslinjer for medarbejdernes uniformering og/eller legitimation, fravær, mangfoldighed og uddannelse.
  • Virksomheden skal have dokumentation for, at medarbejdernes efteruddannelsesbehov er kortlagt og, at der er udformet skriftlige retningslinjer for efteruddannelse.
  • Virksomheden skal have en skriftlig politik for brug af underleverandører og dokumentation for anvendelse af skriftlige kontrakter. Der skal være rene linjer, når det gælder brug af underleverandører og udenlandsk arbejdskraft.

Hent folderen "Ordentlighed går aldrig af mode" om Servicenormen herover.

Servicenormen 2017

Her kan du logge ind på dit godkendelsesskema:

Skema PRÆ (bruges hvis du tidligere har været godkendt) 

Skema BLANK (bruges hvis du ikke tidligere har været godkendt)